torsdag 23 oktober 2014

Martha-verksamheten i Helsingfors åren 1899-1929 och första protokollet

Nu när jag håller på och ordnar upp arkivet så stöter jag på en kommentar att Emma Saltzman skrivit en historik över de 30 första åren i Helsingfors svenska Marthaförening.
Sagt och gjort - jag har letat mej igenom Universitetsbibliotek i Finland och inget exemplar av historiken finns i deras samlingar.
Då går jag över Östersjön och testar på Kungliga Biblioteket - och där, ja där i Stockholm finns ett ex av boken !
Nu tänker jag efterlysa boken här:

Återblick på Martha-verksamheten i Helsingfors åren 1899-1929.
skriven av Saltzman, E[mma] (författare) 

utgiven i Helsingfors, 1930
Tänk om nån sku ha den och inte behöva den mera.
Helsingfors svenska Marthaförening har den inte och det sku vara intressant att få läsa om föreningens tidiga historia....Dessutom sku det vara enormt fint att få den till deras arkiv!

Otroligt - men sant! Historiken dök upp i en plastficka med spridda protokoll och klipp från Tölö Marthakrets.

Tyvärr nämner inte Emma Saltzman det första mötet 1899

        
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.